Page 59 - STO 2019 HAZİRAN DERGİSİ
P. 59
MAKALE
ZORUNLU EĞİTİM
Latince karşılığı “İnsanı bilgiyle beslemek, ondaki sağlamanın yanında eş zamanlı olarak vicdana da hitap
olanakları dışarı çıkarmak için onu yetiştirmek” olan etmelidir. Zira salt beyni eğitip vicdanı yok sayarak birer
eğitimin kıymetli varlığından, neden, neye ve kime göre canavar, sadece vicdani vurguyla beyni yok sayarak da bir
zorunlu olması gerektiğinden bahsedeceğim bu yazımda. koyun sürüsü yaratırsınız. Dolayısıyla kişinin düşünebilme
Acaba eğitimi amacına uygun veriyor muyuz? kabiliyetini geliştirirken erdemli olmanın gerektirdiği tüm
Yani bir şeyleri modamod ezberletmek, bir kalıba sokarak değerleri de vermelisiniz ki içinde bulunduğunuz toplum
standartlaşma yaratmak, alternatiflerin önünü kapatmak, radikal bir yükselişe geçsin.
fabrikasyon bireyler meydana getirmek; gerçekten Zorunlu eğitim verilen bir ülkede matematik, tarih,
ilerlemek, gelişmek güçlenmek ve kıskanılan ülke olmak felsefe gibi elzem bilimleri zorunlu olmaktan çıkararak
için atılan doğru adım mı? dogmatik bilgiyi zorunlu hale getirmek de yukarıda
Geliştirdiğimiz bilmem kaçıncı eğitim modeli bahsettiğim duruma emsaldir. Bu bilimleri seçmeli
içerisinde zorunlu eğitim dediğimiz sistem mevcut. Bir yaparak bireyin keyfiyetine terketmek için muazzam bilgi
açıdan bakılırsa özellikle kızlarımızın okuyabilmesi ve donanımına sahip medeniyetler üstü kültür, bilgi, ışık
kişilerin belirli bir seviyede teknik bilgi edinmesi açısından ülkesi falan olmanız gerekir ki insanlar zaten bilgiye tam
makul bir uygulama. Ancak bana göre yeterli değil. Daha manasıyla doydukları için tercih hakkına saip olabilsinler.
doğrusu zorunlu tutulması gerekenin, eğitimin varlığı, Ancak teknik olarak dünya sürekli değişim halinde olduğu
süresi ya da konusundan ziyade “beyin kullanımı” olduğu ve nesil aktarımı söz konusu olduğu için bu teori de bir süre
kanaatindeyim. sonra anlamını yitirecektir.
Bilgiye ulaşılırken bireyin düşünme ve sorgulama Henüz okuduğunu anlamayan, daha doğrusu
yetisinin geliştirildiği bir eğitim verilmeli ki, bu birey her okumaya tenezzül dahi etmeyen bir toplumda matematik,
bilgiye kendi iradesiyle ve arzusuyla ulaşmanın hazzını tarih, felesefe bilimlerinin tercihe tabi bırakılması, o
yaşayabilmeli. “Eğitim gerçeklerin öğretilmesi değildir, toplumun ecdadını bilmeyen, düşünüp sorgulamadığı için
düşünmek için aklın eğitilmesidir” diyor Albert Einstein. ona sunulan her bilgiyi doğru zanneden, hesap yapamadığı
Eğer siz bir insana düşünebilmeyi ve merak etmeyi için teknolojiyi ve günün şartlarını yakalayamayan bir
öğretebilirseniz, kişi zaten bilginin doğru kaynağını cehalet kavmine dönüşeceği anlamına gelir. Ne yazık ki bu
bulacaktır. bir ülkenin çöküşü, bağımsızlığını yitirmesi demektir.
Eğitimin asıl amacı zihinsel özgürlüktür. Sürekli Bu noktada Farabi, Biruni, Ali Kuşçu gibi birden
sorgulamak, yeni ufuklara açılmak, bir bilgiye daha fazla bilimle ilgilenen ve Dünyada çığır açmış Türk bilim
erişmenin verdiği mutluluğu yaşamak ve bilgi üzerinden insanlarını ve yaşadıkları devri düşününce medeniyette
yeni bilgiler yaratarak devinim sağlamaktır. İnsan zihni ne evriliyor muyuz yoksa devriliyor muyuz diye düşünmeden
kadar özgür olursa o kadar fazla yaratıcı olacak, evrenin edemiyor insan. Zira hayattaki en hakiki mürşit ilim değil
gerçek manasını çözmeye başlayacaktır. midir?
Eğitim kişi üzerinde zihinsel otokontrolü
Merve ERGEN
Akreditasyon ve Kalite Sistem Sorumlusu
21.05.2019 tarihli makalesinden.
59